Educația creativă nu se referă doar la dezvoltarea unor abilități artistice

Programarea este o abilitate tot mai cautată în secolul 21 și care ajută la îmbunătățirea multor alor trăsături precum adaptabilitate, gândire logică sau chiar și creativitate.

Am stat de vorba cu Indira Abdulvoap, General Manager la Logiscool România, despre modalitățile alternative de educație pe care le oferă ei, dar și despre multe alte lucruri.

 

POVESTEA INDIREI ABDULVOAP

Oana Voicu: Povestește-ne despre parcursul tău profesional și cum ai ajuns din multe alte activități la educație?

Indira Abdulvoap: Cum îmi place mie foarte mult să spun celor din jurul meu, alegerile noastre sunt până la un moment ghidate de subconștient și de-abia după ce devenim conștienți de sine, începem să alegem conștient. Educația a fost o alegere dintre cele conștiente în parcursul meu din ultimii ani. Dar traseul meu profesional pot să spun că începe din liceu, când am început să muncesc ca să mă întrețin și să mă pregătesc pentru facultate la București. Sunt născută în Mangalia. Acolo am făcut liceul de mate-info, apoi am lucrat la Centrul de afaceri Marea Neagră – hotel President, care era „the place” în Mangalia pentru partea de organizare de evenimente de business, am fost în departamentul de Marketing și organizare evenimente.

Ulterior, dupa facultate, in Bucuresti, m-am angajat la o multinațională scandinavă care intra pe piața atunci, pe partea de Marketing, pentru că pe asta mă specializasem. Am lucrat primii trei ani ca Chief marketing officer. Compania era lider pe piața mondială de hardware și software pentru industria alimentară în FMCG, iar ultimii patru ani am fost General manager.

La finalul lui 2014 am ales să devin antreprenor. Am zis că vreau să încerc antreprenoriatul. Adoptasem un stil de viață mai sănătos, am început să alerg la semimaratoane montane sau de asfalt și să am grijă la alimentație. Pentru că multinaționala era scandinavă și făceam deplasări în Danemarca, am descoperit batonul Raw Bite, un baton bio, fără gluten sau lactoză, doar din fructe și nuci. M-am gândit că acesta ar putea fi primul meu exercițiu de antreprenoriat, reprezentarea și dezvoltarea brandului Raw Bite în România. Am luat primul lot de batoane și am încercat la magazine naturiste, bio și la diferite târguri. Apoi mi-am setat un nou target, și anume să lucrez cu retailul mare (Mega Image) și mai multe magazine mari din zona aceasta, iar ulterior am dezvoltat portofoliul și cu alte branduri tot în zona de premium ca Raw Gorilla.

TRECEREA DE LA ANTREPRENOR LA GENERAL MANAGER

In parcursul de a dezvolta un brand propriu, am ajuns la cea mai mare fabrica de alimente bio din tara, in Deva. Acolo am fost CEO aproape 2 ani, iar una dintre marile mele realizări acolo a fost să le dezvolt propriul brand care acum se regăsește în tot retailul mare (gama de paste, paste fără gluten, cookies, crackers). Mai departe, in 2018, am obținut o bursă parțială la Maastrict School of Management unde am început un MBA care a ținut doi ani și pe care l-am terminat la finalul anului trecut. Studiasem deja în perioada în care fusesem la multinațională un modul de leadership la London School of Economics and Political Science, dar după încheierea MBA-ului am realizat că nu mi se potrivește soloprenoriatul, motiv pentru care am vândut business-ul pe care îl începusem în 2015 și am decis să mă alătur companiilor cu care puteam să lucrez dinamic și sinergic pentru a dezvolta proiecte și așa a venit către mine Logiscool, un proiect în care m-am „băgat” cu tot sufletul. N-am știut cum m-aș descurca în domeniul educației, însă mi se potrivește perfect. Îmi place foarte mult că putem avea un impact și putem pune aceste semințe de gândire, de observație și de analiză în creierele copiilor de la o vârstă fragedă, mi se pare foarte valoros acest lucru. Înainte mai luasem proiecte pe partea aceasta de business, am dezvoltat diferite zone și segmente ale mai multor companii cu care am lucrat, dar apoi m-am concentrat doar pe proiectul Logiscool. Tot pe zona de educație, am inceput din aceasta toamnă să predau antreprenoriat la școala gimnazială privată Montessano și va fi o experiență inedită pentru că la Logiscool nu predau eu, așadar nu am contact direct cu copiii. Tot din aceasta toamna am devenit si Business Mentor la studentii de anul II de la The Entrepreneurship Academy.

La Logiscool ne ocupăm cu partea de educație digitală, de uniformizare a educației și totodată le arătăm copiilor că pot folosi tehnologia pentru a face bine și pentru a fi creatori de tehnologie. Unul dintre obiectivele de anul acesta a fost creșterea numărului de școli, de la 38 acum suntem 53, fapt ce demonstrează dorința și nevoia pe piață de educație digitală, pentru că în ultima perioadă totul s-a desfășurat online și toți vrem să înțelegem mai bine „ecosistemul digital” și să știm cum să-l folosim în beneficiul nostru.

SFATURI PENTRU CEI CARE ÎNCĂ SE MAI GÂNDESC LA UN DOMENIU DE VIITOR

Oana Voicu: Ce le-ai recomanda, din experiența ta, tinerilor care teoretic și-au ales deja un parcurs, dar încă nu știu ce vor de la viață?

Indira Abdulvoap: În primul rând aș vrea să le spun că au o mare șansă să-și pună întrebarea asta acum, pentru că cei de vârsta mea și-au dat seama destul de târziu ce vor. Am foarte mulți cunoscuți care de-abia acum la 37 de ani încep să se întrebe „Cine sunt eu?” sau „Ce îmi place mie?” din cauza faptului că ei nu s-au oprit niciodată din inerție, nu s-au oprit niciodată să-și pună întrebări. Această „frică” a fost alimentată de cultura organizațională a societății din care facem parte și nu ne-a dat această tihnă. Tinerii de azi au oportunitatea să-și pună această întrebare, ceea ce este au un avantaj față de generația mea. Pentru a vedea exact ce le place trebuie să experimenteze foarte mult.

Deși am fost la mate-info în liceu, am simțit că-mi place să scriu și să citesc foarte mult și am obținut numeroase premii naționale la limba și literatura română, am publicat trei cărți de poezie, după care m-am dus către pictură, apoi teatru. Am avut o latură artistică pe care am explorat-o continuu, dar acum nu mai sunt așa conectată cu ea, din păcate. Chiar și atunci când nu erau posibilitățile de astăzi ca alternative, am încercat foarte mult. Așa că ei au șansa întrebării și șansa alternativelor, așadar mai au nevoie doar de resortul interior de acțiune, să testeze și să încerce.

Oana Voicu: Ca persoană care e implicată de ceva timp în zona și industria educațională, care crezi că este trendul în perioada următoare vizavi de ce ar trebui să facă părinții cu copiii lor?

Indira Abdulvoap: Din discuțiile pe care le-am avut cu oameni inovatori din diverse domenii, cum ar fi din educție, IT sau psihologie, am ajuns la concluzia că pentru a da randament, copiii trebuie să caute să dobândească atât hard skills, cât și soft skills. În ziua de astăzi oamenii își doresc de la noua generație ca ei să știe când să tacă, când să vorbească, când să întrebe, cum să comunice și să lucreze în echipă. Nu mai este suficient să fii bun la ceea ce faci, ci trebuie să știi să te adaptezi și să te integrezi în comunități și grupuri. Este vorba despre inteligența colectivă pe care am accesat-o și eu vorbind cu atâtea persoane din acest domeniu și asta este o parte către care i-aș ghida.

Orice meserie pe care vor vrea să și-o aleagă în viitor va necesita minime cunoștințe din zona de programare pentru că industriile și tehnologiile se dezvoltă atât de mult, încât orice domeniu va deveni mai mult sau mai puțin digitalizat. Trebuie să înțeleagă direcția către care se îndreaptă lucrurile. Cunoștințe minime de programare sau de înțelegere a „ecosistemului digital” vor fi necesare pentru orice meserie, fie că este vorba de arhitectură sau stomatologie.

EDUCAȚIA FORMALĂ VS. EDUCAȚIA INFORMALĂ

Oana Voicu: Cât contează partea formală și informală și cât de mult a contat ceea ce ai învățat singură?

Indira Abdulvoap: Întotdeauna mă amuză exemplele cu Steve Jobs sau Bill Gates care au renunțat la școală ca să-și urmeze un vis. Noi nu trebuie să ne ghidăm viața după excepții. Un alt lucru pe care l-am învățat în viață e că pentru a realiza ceva e nevoie de multă muncă, că lucrurile trebuie bine făcute, dar ține și de șansă. Norocul este foarte important în viața cuiva. Nu am crezut asta până de curând, însă empiric am reușit să trag și această concluzie. Așa că dincolo de unicorni este bine să ne însușim studiile academice, desigur aici intervine și modul în care sunt ele livrate. Noi trebuie sa atragem tinerii să învețe, trebuie să facem această schimbare a modului de gândire – de la obligație la „Îmi doresc să învăț”, „Vreau să aflu”, „Sunt curios”.

Această îmbinare de între teorie și aplicabilitate ne lipsește cu desăvârșire. Înțeleg dificultățile pe care tinerii le întâmpină în mediul academic, dar pe de altă parte au acces la atât de multe platforme și oameni geniali de la care pot învăța multe lucruri utile.

Sunt anumite abilități cognitive cu care te naști și altele pe care le formezi și aici mă refer la a rămâne curios și dornic de a învăța în permanență. Mie îmi place să colectez informații din diverse surse, iar apoi în mintea mea se formează o matrice de informații cu ajutorul cărora pot găsi soluții și idei inovatoare, doar pentru că am accesat inteligențe diferite.

Foarte multe întrebări pe care le primesc sunt legate de activitatea în cadrul Logiscool: Ce fac eu?, Ce face Logiscool?, Ce livrăm?, Cum livrăm?, De ce livrăm?, Ce tendințe vedem? – toată acestă zonă s-a acoperit. Nu am primit niciodată întrebarea: Cum sunt copiii? sau Cum percep copiii ce se întâmplă acum?. Nu spun acest lucru în sensul că aș ști să răspund acum, dar mi se pare că este o întrebare importană.

Acum la Logiscool lansam un produs pentru liceeni. Am stat să mă gândesc cum este tânărul licean de astăzi deoarece nu mai este așa cum îl știu eu. Ce am făcut în sensul acesta a fost să vorbesc cu partenerii mei de la Educativa care au strâns cel mai mare număr din liceeni din țară și ei mi-au spus că liceanul de astăzi vrea repede, vrea practic, vrea să știe cât câștigă în urma acestor lucruri, nu stă pe Facebook, nu stă să caute referințe. „Cum sunt copiii?” aceasta este întrebarea asupra căreia trebuie să ne îndreptăm mai mult atenția, noi, cei din educație, pentru că nu e vorba doar de mesajul pe care noi îl transmitem, ci cum ajunge mesajul respectiv la ei. Reacționează la el? Îl simt? Și prin ce canale trebuie să-l livrăm? Este foarte important pentru business-urile care se adresează tinerilor să știe ce canale să folosească ca să ajungă la ei. Noi, cei care dorim să transmitem un mesaj în educație, trebuie să ne asigurăm că ajunge la tineri. Trebuie să fim atenți cum îl dăm, altfel ramane neauzit.

…………………………………………………………………………………………………

DESPRE LOGISCOOL:

Logiscool este o școală de programare și robotică pentru copii vârste între 7 și 17 ani, fiind parte a unei rețele internaționale, lider la nivel mondial pe segmentul edu-tech. Au un număr de 53 de locații la nivel național și se află într-o continuă expensiune.

Logiscool România face parte dintr-o rețea de centre internaționale de educație răspândite în 19 țări din Europa, America și Asia. Până în prezent, peste 90.000 de studenți au participat la cursuri, tabere și activități conexe oferite de Logiscool și au descoperit programarea într-un mediu plăcut și inspirat.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp