Raluca Dascălu, Communications and PR Manager JYSK România, ne-a povestit despre acțiunile pe care compania le are în diverite zone ale educației

Raluca Dascălu, Communications and PR Manager JYSK România, ne-a povestit despre acțiunile pe care compania le are în vederea educației în ecologie, dar și despre proiectul UNICEF – Educație Incluzivă de Calitate în comunitățile din județul Bacău.

  1. Companiile internaționale au un impact asupra mediului și comunităților în care activează. Ce măsuri implementează JYSK, astfel încât impactul să fie unul pozitiv?

În ultimii ani am făcut pași importanți către a deveni mai sustenabili. Am schimbat ambalajele produselor noastre cu ambalaje din carton certificat FSC, care poate fi reciclat cu ușurință, eliminând astfel ambalajele care nu puteau fi reciclate, precum pungi de plastic sau cutii care conțineau și plastic. Începând din ianuarie 2022, toate produsele din lemn din sortimentul JYSK vor fi certificate FSC ( FSC® N001715), ceea ce înseamnă că lemnul provine din surse responsabile, din păduri în care nu este exploatat mai mult lemn decât pădurea poate regenera natural. Ne-am concentrat eforturile asupra materialelor brute pe care le folosim în produsele noastre deorarece, în urma analizelor pe care le-am făcut, am văzut că acolo putem aduce schimbările cele mai importante. Astfel, am crescut numărul de produse realizate din materiale mai sustenabile, precum bumbac organic, bumbac reciclat, poliester sau plastic reciclat. Folosim sisteme internaționale de etichetare, care atesta faptul că produsele sunt realizate din materiale mai sustenabile, precum Better Cotton, Global Recycle Standard sau GOTS (Global Organic Textile Standard).

În ceea ce privește comunitățile în care activăm, avem numeroase parteneriate cu ONG-uri și asociații din România care desfășoară proiecte în domeniul educației, sănătății, sportului și mediului. Prin parteneriatele noastre cu UNICEF, Hope and Homes for Children România, Asociația Magic, Comitetul Național Paralimpic Român, WWF-România, Plantăm fapte bune în România, Code for Romania, susținem financiar proiecte care îmbunătățesc viața comunităților pe termen lung.

  1. Respect față de oameni, animale și natură, cum este integrat acest concept în măsuri concrete?

Atât pentru angajații JYSK, cât și pentru angajații furnizorilor noștri, avem un cod de conduită, Amfori BSCI, care include 11 principii de responsabilitate etică și socială în practicile de business.

Pentru a ne asigura că materia primă pe care o folosim în produsele noastre provine din surse responsabile și au un impact redus asupra mediului lucrăm cu organizații externe și cu sistemele de etichetări internaționale. În ultimii ani ne-am concentrat asupra reducerii emisiilor gazelor cu efect de seră, iar până în anul 2030 avem ca obiectiv reducerea lor cu 50%.

Pe plan local, în ceea ce privește mediul, plantăm în fiecare an între 20.000 – 30.000 de pomi alături de Plantăm fapte bune în România și susținem financiar proiectul de reconstrucție ecologică a zonelor umede realizat de WWF-România la Mahmudia, în Delta Dunării. De asemenea, sponsorizăm cercetarea în domeniul Mediu realizată de Code for Romania, care anul acesta are ca obiectiv realizarea unor soluții digitale în domeniul Reciclării și Managementului Deșeurilor.

Recent am publicat si Raportul de activitate JYSK Romania pentru ultimul an financiar, unde puteți vedea mai multe inițiative desfășurate în ultimul an: https://ipaper.ipapercms.dk/JYSK/ro/anual-report-romania/

  1. Ce înseamnă implicare socială pentru JYSK?

Înseamnă să susținem proiecte care pot avea un impact pe termen lung, care pot ajuta un număr mare de beneficiari și care pot aduce o schimbare în bine pentru grupuri mai mari de oameni, nu doar la nivel individual. Credem în parteneriate pe termen lung. De asemenea, credem că putem ajuta nu doar prin donații, ci și implicându-i pe angajații și clienții JYSK. Sunt o mulțime de cauze la care aceștia au spus “da”, spre exemplu la plantarea pădurii de la Șotânga, când peste 1000 de voluntari au plantat 20.000 de arbori.

  1. Acțiunile sociale în care JYSK a ales să se implice sunt foarte diverse  – susținerea sportivilor paralimpici, cercetare în domeniul poluării cu Code for Romania, reducerea violenței asupra femeii cu Asociația Anais, mobilier pentru casele MagicROOFS ale familiilor cu copii oncologici, proiecte cu WWF și UNICEF, susținerea Centrului „Micul Prinț” pentru copiii cu autism și nu în ultimul rând colaborarea cu asociații care au ca obiectiv ajutarea copiilor dezavantajați sau din instituții, prin educație. Este evident că problemele sunt foarte multe, cum alege JYSK  direcțiile în care se implică?

Într-adevăr, în România sunt o mulțime de oameni care au nevoie de ajutor, o mulțime de cauze care necesită sprijin. Atunci când decidem să ne implicăm într-un anumit proiect, luăm în considerare mai mulți factori, pentru că ne dorim să folosim cât mai bine resursele pe care le avem. Ne ghidăm după strategia noastră de sponsorizări, în care sunt menționate domeniile în care credem că putem avea un impact mai mare. Aceste cauze sunt sănătatea și educația copiilor, sportul paralimpic, mediu, viața activă, locuințe mai bune pentru toată lumea. Am ales aceste direcții luând în considerare valorile JYSK, obiectul de activitate a companiei, problemele și interesul public local, precum și ariile de interes ale angajaților și clienților noștri.

  1. JYSK a susținut proiectul UNICEF – Educație Incluzivă de Calitate în comunitățile din județul Bacău, de ce ați ales acest proiect?

Parteneriatul nostru cu UNICEF a început în anul 2017. În acel moment, UNICEF demarase un proiect pilot în 45 de comunități din județul Bacău, Servicii Comunitare pentru copii. Acest proiect are două componente: Pachetul Minim de Servicii și Pachetul Educație Incluzivă de Calitate. Ideea proiectului pilot este de a arăta că această abordare, în care există specialiști în fiecare comunitate – un mediator sanitar, un asistent social, un consilier școlar care capătă încrederea comunităților și care răspund nevoilor localnicilor – va ajuta familiile să își rezolve anumite probleme, fie sociale, fie de sănătate sau acces la educație. Am fost în mai multe vizite în teren alături de UNICEF, pentru a vedea cum este implementat proiectul, și am cunoscut acolo cazuri foarte variate, copii și familii care au beneficiat de ajutorul echipei comunitare UNICEF. Sperăm că rezultatele proiectului din Bacău să convingă și autoritățile locale din alte zone să preia modelul UNICEF și să implementeze acest proiect în comunitățile lor.

  1. Ce însemnă educație incluzivă?

Prin Pachetul Educație Incluzivă de Calitate, UNICEF a avut ca obiectiv prevenirea neînscrierii la școală, a absenteismului, abandonului și părăsirii timpurii a școlii, precum și îmbunătățirea rezultatelor școlare și a competențelor elevilor. Sunt comunități în care majoritatea părinților sunt plecați la muncă în străinătate, iar cel mai mare dintre copii trebuie să aibă grijă de restul fraților. Și o face în detrimentul școlii. Sau familii în care prioritatea este munca în gospodărie, nu școala. Mulți copii vor să meargă la școală, dar nu au cum. M-a emoționat foarte mult când am văzut, într-o vizită în teren, care erau dorințele copiilor dintr-una dintre școli. Erau scrise pe foi și lipite pe un perete din clasă. Voiau să facă sport, să citească, să scrie, să se joace, să meargă la școala. Nu cereau jucării scumpe, păpuși, mașini, încălțări sau haine scumpe. Voiau lucruri pe care un copil trebuie să le aibă: să meargă la școală și să învețe. Iată de ce proiectul acesta este atât de important: îi ajută pe părinți să înțeleagă importanța școlii pentru viitorul copiilor, iar pe copii să aibă ceea ce este necesar la vârsta lor: acces la educație. Obiectivul acestui proiect pilot a fost să demonstreze că are rezultate și să convingă autoritățile că poate fi aplicat la nivel mai larg, chiar și în toată țara, și că poate deveni o politică publică, asumată și implementată de instituțiile statului.

  1. Care au fost măsurile proiectului Educație Incluzivă de Calitate?

Pentru a realiza obiectivele propuse, pachetul a inclus numeroase intervenții la nivelul comunității, școlii și familiei. Cel mai important a fost ca părinții să își dea seama de beneficiile școlii, iar pentru asta au fost organizate întâlniri între profesori și părinți. Apoi, echipa UNICEF a venit în sprijinul profesorilor și conducerii școlilor și a îmbunătățirii metodelor și instrumentelor didactice, a mobilizat întreaga comunitate pentru a susține educația și a reduce abandonul școlar.

  1. Alt proiect interesant de implicare socială este „Pădurea JYSK  – începutul unei tradiții”. Cu toții știm cât de valoroase sunt pădurile. Acest proiect a implicat și mobilizarea voluntarilor, care este politica JYSK  în implicarea comunității în activități de voluntariat?

Credem foarte mult în proiectele la care pot lua parte și comunitățile, angajații sau clienții JYSK. Atunci când mergi ca voluntar la o acțiune, înțelegi mult mai bine cauza pentru care faci voluntariat și devii tu însuți un promotor al acelei cauze. Avem colegi care participă constant la acțiuni de voluntariat, și nu doar pentru ONG-urile pe care le susține JYSK, ci și pentru alte asociații. Ne spun mereu cât de bine se simt după ce ajută pe cineva, cât de mulțumiți sunt atunci când își pun timpul în folosul unor oameni care au nevoie. La plantarea Pădurii JYSK a fost un sentiment foarte plăcut să lucrezi alături de oameni care cred în nevoia acțiunilor pentru mediu, a fost o energie foarte bună, am râs, am glumit și am cunoscut alți oameni. Chiar dacă efortul fizic a existat, am săpat, am cărat găleți cu apă, am plantat, ne-am murdărit de noroi, ne-am simțit foarte bine și energia a fost minunată.

  1. Pandemia de COVID-19 încă face ravagii, iar efectele negative se văd peste tot în societate. Care este poziția JYSK în legătură cu calitatea vieții în pandemie, aveți proiecte care abordează această problemă?

Perioada pandemiei, care din păcate nu s-a încheiat încă, a afectat pe toată lumea, dar mai ales pe cei care și înainte de pandemie aveau nevoie de ajutor. Majoritatea ONG-urilor cu care lucrăm au fost nevoite să facă acum proiecte care să răspundă unor nevoi generate de pandemie. Anul trecut noi am avut și o campanie în cadrul căreia am donat produse proprii către 19 spitale care ne-au cerut ajutorul. Acum, o problemă importantă generată de pandemie este calitatea educației – școala fizică, școala online, școala hibrid – și lipsa interacțiunii copiilor cu alți copii. Vom aborda acest subiect alături de doi dintre partanerii noștri la finalul acestui an, cu scopul de a atrage atenția asupra sănătății mentale a copiilor în această perioadă și asupra consecințelor lipsei de activitate fizică, un alt neajuns al școlii online.

  1. De ce alegeți să vă implicați în campanii educaționale? Ce reprezintă educația pentru compania dvs?

Credem că o societate sănătoasă pleacă de la două lucruri importante: accesul la sănătate și accesul la educație. Este și motivul pentru care una dintre cauzele importante pentru noi este reprezentată de educația și sănătatea copiilor. Ne va fi bine la nivel individual atunci când tuturor celor de lângă noi le sunt asigurate aceste nevoi de bază, pentru că nu trăim singuri, ci trăim în comunități în care depindem unii de ceilalți. Educația este elementul cheie pentru tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp