Modul în care social media face dificilă identificarea știrilor reale
Business photo created by kaboompics - www.freepik.com
Dezmembrarea conținutului face ca spectatorii să fie mai puțin susceptibili să verifice sursele

Există un preț de plătit atunci când primiți știrile și informațiile politice din același loc în care găsiți fotografii amuzante și imagini cu pisici, sugerează noi cercetări.

Studiul a constatat că persoanele care vizionează un amestec de știri și divertisment pe un site de socializare tind să acorde mai puțină atenție sursei conținutului pe care îl consumau – ceea ce înseamnă că ar putea confunda cu ușurință satira sau ficțiunea cu știri reale.

Persoanele care au vizionat conținut clar separat pe categorii – precum actualitatea și divertismentul – nu au avut aceleași probleme de evaluare a sursei și credibilității conținutului pe care l-au citit.

Descoperirile arată pericolele ca oamenii să primească știri de pe site-urile de socializare precum Facebook sau Twitter, a declarat autorul studiului George Pearson, lector superior și asociat de cercetare în comunicare la Universitatea de Stat din Ohio.

”Suntem atrași de aceste site-uri de socializare, deoarece sunt ghișee unice pentru conținut media, actualizări de la prieteni și familie sau poze cu pisici”, a spus Pearson.

”Dar acest amestec de conținut face ca totul să ne pară la fel. Ne face să distingem mai greu ceea ce trebuie să luăm în serios de ceea ce este doar divertisment”.

Studiul apare online în revista New Media & Society.

Pentru studiu, Pearson a creat un site fictiv de socializare numit ”Link Me”. Cei 370 de participanți au văzut patru pagini web cu câte două sau patru postări fiecare. Fiecare postare a constat dintr-un titlu și un scurt paragraf care rezumă povestea, precum și informații despre sursa postării.

Sursele au fost concepute pentru a avea credibilitate ridicată sau redusă, pe baza numelui și descrierii lor. (Credibilitatea surselor a fost testată într-un studiu anterior pentru a se asigura că oamenii au înțeles.)

De exemplu, o sursă de înaltă credibilitate a fost numită „Washington Daily News” și a fost descrisă drept ”o organizație de știri profesionale renumită pentru jurnalism de înaltă calitate și obiectiv”.

O sursă de credibilitate redusă din studiu a fost numită ”Luna fierbinte” și a fost descrisă drept ”un colectiv de scriitori neprofesioniști”.

Toate postările s-au bazat pe articole reale sau postări publice pe rețelele sociale luate de pe Reddit sau Tumblr.

După vizionarea site-ului, participanților li s-au adresat o varietate de întrebări. Pearson a fost cel mai interesat dacă au acordat mai multă atenție postărilor despre subiecte de actualitate decât cele din alte categorii, cum ar fi divertismentul.

”Asta ar sugera că au fost atenți la sursele postărilor și au înțeles ce era știre și ce nu”, a spus Pearson.

Rezultatele au arătat că atunci când conținutul nu a fost grupat pe subiecte distincte – cu alte cuvinte, postările de știri au apărut pe aceeași pagină cu postările de divertisment – participanții au raportat că acordă mai puțină atenție sursei de conținut.

”Au fost mai puțin probabil să verifice sursa informațiilor pentru a se asigura că este una credibilă”, a spus el.

Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care satirele și alte tipuri de știri false sunt împărtășite de oameni care, în mod evident, consideră că sunt reale, a spus Pearson.

De exemplu, în 2018, site-ul web React365 a postat un articol despre un dezastru de navă de croazieră în Mexic, care a ucis cel puțin 32 de persoane. Articolul a generat peste 350.000 de reacții pe Facebook.

Dezinformarea a fost rapid dezmințită de Snopes.com, care a menționat că pagina de pornire a react365 a arătat în mod clar că este un site fals în care oamenii își pot încărca propriile povești fictive.

Pearson a spus că una dintre probleme este că multe site-uri de socializare prezintă conținut în același mod, indiferent de sursă.

„Nu există nicio distincție vizuală pe Facebook între ceva din New York Times și ceva dintr-un blog aleatoriu. Toate au aceeași schemă de culori, același font”, a spus el.

O soluție ar fi ca companiile de social media să dezvolte instrumente pentru a distinge conținutul.

Dar, până când acest lucru se întâmplă, rămâne la latitudinea utilizatorilor să acorde mai multă atenție de unde vin știrile lor – oricât de dificil ar fi, a spus Pearson.

”În acest moment, structura platformelor informaționale – în special a rețelelor sociale – poate reduce comportamentele pozitive de alfabetizare în mass-media.”

Sursa: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200330093419.htm

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp