Totul despre „educația viitorului” – modelul suedez

Sistemul de învățământ suedez este văzut ca „educația viitorului” pentru cei din afară. Unul dintre elementele cheie ale educației suedeze este orientarea către elev, mai degrabă decât spre rezultate. În acest fel, elevii simt mai puțină presiune în timpul examenelor. Accesul tuturor la educație este un drept al tuturor, garantat prin lege în Suedia, indiferent de sex, zonă de reședință, condiții economice sau sociale. Toți elevii, după terminarea școlii, ar au o bază educațională care să le permită fie să-și continue studiile, fie să își găsească un loc de muncă și să ducă o viață activă.

Despre toate aceste lucruri interesante, am vorbit cu ambasadorea Suediei în România, E.S. Doamna Therese Hydén, într-un interviu pentru publicația online EdPost.

Educația încă din timpul grădiniței, învățare prin joacă.

Oana Voicu: Suedia are un sistem educațional de calitate înaltă. Cum a reușit Suedia să ajungă aici?

Therese Hydén: Educația în Suedia este gratuită, de la grădiniță până la universitate. Acesta este un punct important și cred că un altul este că educația este incluzivă, ceea ce înseamnă că toată lumea trebuie să meargă la școală. Viitorul unui stat depinde de educație. Părinții sunt încurajați să-și trimită copiii la grădiniță pentru că nu este vorba doar de supravegherea copiilor, ci este o fază pregătitoare, adică copiii învață lucruri prin joacă. Învățarea alfabetului se face prin jocuri, nu doar citind diferite litere dintr-o carte, iar atunci când încep școala, copiii știu deja să citească și să scrie. Deci, este o abordare incluzivă și este o abordare creativă a procesului de învățare. Indiferent de mediu, de abilități sau dizabilități, toți au aceleași oportunități în școală, aceasta este baza sistemului eduațional suedez.

Calitatea educației, văzută prin comunicare, înțelegerea informațiilor, întrebări și lucru în echipă

Therese Hydén: Suedia are o programă școalară clară, care încurajează profesorii nu numai să îi învețe pe elevi să citească și să scrie, ci și să fie cetățeni funcționali. Pentru a face acest lucru, profesorii trebuie să îi provoace pe elevi, nu doar să le spună ce să învețe pe de rost. De la o vârstă fragedă până la universitate, studenții sunt încurajați, nu doar să primească cunoștințele, ci să le exerseze împreună cu colegii, să ceară lămuriri profesorilor, să dezbată diverse teme, astfel încât să înțeleagă ceea ce citesc. Este important să recunoască propriul punct de vedere în raport cu diferitele subiecte pe care le gândesc. Acesta este motivul din spatele calității înalte a educației în Suedia. Nu este doar o bucată de hârtie pe care o înveți pe de rost, ci înseamnă să înțelegi despre ce este vorba, cum poți aplica acele cunoștințe, cum le poți folosi în viață sau ca membru al unei societăți. Cred că acestea sunt motivele pentru care este considerată de calitate, până la urmă. Oamenii părăsesc școala cu cunoștințe suficiente pentru a funcționa într-o societate, pentru a avea un loc de muncă și rezultate bune în viață.

Un sistem educațional bun este coloana vertebrală a oricărei societăți, deoarece este o fundație. Copiii educați sunt viitorii cetățeni care vor duce societatea înainte. Așa că trebuie să le oferim cea mai bună educație, astfel încât să își poată îmbunătăți propria viață, dar și societatea.

Rolul educației în identificarea știrilor false

Therese Hydén: Cred că este important să subliniez acest fapt, că educația nu înseamnă doar să ni se spună ce să înveți, ci să o înțelegi și să știi cum să o aplici, să analizeazi ceva ce spune cineva sau ceva ce citești. Acest lucru este deosebit de important în aceste zile când vedem tot mai multe știri false.

Dezinformarea a existat întotdeauna, doar că acum avem atât de multă informație, încât trebuie să exersăm cum să o interpretăm, să analizăm ce este adevărul și care este părerea cuiva despre ceva. Sloganul „Nu credeți în știrile false!” nu este suficient. Pot să-ți spun asta, dar cum te ajută? Trebuie să ai câteva instrumente și câteva exemple pentru a exersa. Și cred că aceasta este o modalitate de a construi cunoștințe solide și de a avea un sistem de educație solid.

Temele legate de mediu, sustenabilitatea și reciclarea nu sunt predate ca discipline individuale în școală, ci sunt integrate în toate celelalte materii și devin parte a culturii.

Therese Hydén: De asemenea, cred că există și alte exemple de ale sistemului educațional suedez, cum ar fi subiecte de mediu sau subiecte legate de sustenabilitate.

Pe lângă citit, scris și cum să facem matematică, acesta este un alt exemplu în care este important să înțelegem consecințele a ceea ce facem. Care este diferența dacă iau mașina sau autobuzul?

Ce se întâmplă dacă arunc o sticlă de plastic în râu sau arunc gumă de mestecat în pădure? Dispare? Nu. Sticla de plastic va rămâne timp de 500 de ani, iar guma de mestecat 100 de ani. Trebuie să înțelegem ce se întâmplă cu anumite materiale, unde se duc, unde curge râul. În România, probabil va ajunge în Marea Neagră. De asemenea, trebuie să știm care sunt alternativele. Dacă nu vreau să-l arunc în râu, cum pot scăpa de el? Pot recicla? Cum funcționează?

În Suedia nu există o materie sepatată numită studii de mediu sau de sustenabilitate, deoarece sunt integrată în clasele de științe naturale și în științe sociale. Profesorii din Suedia sunt încurajați să predea prin diverse exemple și metode de învățare și să facă acest lucru cât mai realist posibil, ori de câte ori este posibil.

Pandemia COVID-19 în timpul școlii, acces la internet, infrastructură, tehnologie

Oana Voicu: Cum a interferat pandemia de COVID-19 cu educația în Suedia? În comparație cu alte țări, a fost Suedia pregătită pentru învățarea digitală?

Therese Hydén: Da și nu. Nimeni nu era pregătit pentru asta, desigur. În Suedia nu exista un nivel ridicat de școlarizare online înainte. Era școală fizică.

În Suedia există un nivel foarte ridicat de digitalizare și de disponibilitate a tehnologiei în sala de clasă ca instrument de sprijinire a procesului de învățare. Aș spune că există un număr mare de studenți care au un computer și care ar avea acces la internet acasă. Accesul la online nu este o problemă în Suedia. Internet este disponibil în majoritatea zonelor din Suedia, inclusiv în zonele îndepărtate. Dar există o discuție despre calitatea semnalului, adică cu cât te îndepărtezi în pădure, cu atât accesul la internet este mai slab.

În timpul pandemiei de COVID-19, școlile nu s-au închis aproape niciodată în Suedia

Therese Hydén: Ceea ce a făcut Suedia diferit de multe alte țări în pandemia de COVID-19 este că școlile nu s-au închis niciodată cu adevărat. Au rămas deschise și asta a fost în concordanță cu faptul că majoritatea societății au rămas deschisă în această perioadă. Recomandările de distanțare fizică, evitarea aglomerărilor sau igiena mâinilor au permis continuarea școalii în format fizic. Întreruperea școlii ar însemna întreruperea procesului de învățare, ar fi mai greu pentru copii să învețe online. În cea mai mare parte a timnpului, școlile din Suedia nu s-au închis așa cum știu că s-a făcut aici. Am doi fii care au fost la școală în timpul pandemiei și ambii au avut un an și jumătate de școală online aici.

Școala online a avut loc și în Suedia, desigur. Unii s-au simțit mai în. Dar alții s-au plâns. În sistem online le-a mai dificil să se disciplineze, a fost mai dificil să obțină sprijinul de care aveau nevoie. Lipsa vieții sociale din școală, a interacțiunii cu prietenii și profesorii, pentru că așa cum am spus, școala din Suedia este construită pe interactivitate în clasă, a lucrului în echipă, acestea au fost printre plângerile exprimate. Pentru unii elevi, școala a fost mai dificilă online sau în cadrul unei întâlniri Zoom. Cred că este prea devreme să vedem impactul școlii online asupra copiilor noștri. Dar clar a avut un impact. Cred că a fost o idee bună să fie lăsate deschise școlile în Suedia, dar ar fi trebui să li se permită să ia unele decizii individuale și măsuri de precauție, atunci când au simțit că aveau nevoie de ele.

Școli private versus publice

Oana Voicu: Care ar fi raportul dintre școlile publice și cele private?

Therese Hydén: Majoritatea școlilor din Suedia sunt publice. Și toate școlile din Suedia urmează aceeași programă națională, chiar dacă sunt private. Un număr mic de școli sunt deținute și conduse de instituții private, ceea ce înseamnă că sunt conduse ca o companie și fac profit. Unele dintre aceste școli reinvestesc profitul înapoi în școală (profesori, infrastructură,…), dar alte școli  folosesci profitul pentru a plăti patronii. În Suedia, un punct important este faptul că toate școlile ar trebui să ofere aceeași calitate a educației tuturor. Spun asta pentru că este un scop, dar în realitate școlile sunt diferite. Este o discuție  și sunt măsuri de luat pentru a se asigura că există acest echilibru. Atât școala, cât și municipalitatea sunt responsabile pentru implementarea tuturor măsurătorilor și atingerea obiectivelor.

Școala trebuie să se asigure că implementează măsurile, că oferă profesorilor și elevilor un mediu de predare și învățare funcțional.

Pe de altă parte, aveți și părinți care doresc cele mai bune școli pentru copiii lor, iar școala cea mai apropiată ar putea să nu fie cea mai bună. Cartierul joacă un rol în alegerea școlii, ceea ce înseamnă că școlile din zonele bogate ar putea fi preferate față de cele mai apropiate. Una dintre țintele în educație este evitarea segregării. Există zone în Suedia în care limba maternă nu este suedeza, iar amestecul de studenți nu este suficient de echilibrat în școală. Elevilor din aceste școli le este mai greu să învețe suedeza, dar și să învețe în general. Limba este unul dintre lucrurile de bază de care au nevoie la școală. Există mijloace de a sprijini școlile care se află în zone defavorizate, dar este și în puterea școlilor să încerce să folosească măsuri precum salariile pentru a atrage profesori buni.

În Suedia, chiar dacă curriculum este centralizat, școlile sunt conduse la nivel de municipalitate. Toate trebuie să respecte pragramaa națională. La diferite vârste există examene. Elevii sunt testați, dar și școlile și profesorii sunt evaluați dacă au reușit să atingă obiectivele. Testele vor evalua subiecte de bază, cum ar fi limba suedeză sau matematica. Astfel se poate ști dacă școala și-a îndeplinit obiectivele. În caz contrar, este sarcina municipalității să decidă numărul de școli. Apoi fiecare școală, care este condusă de un rector, decide câți profesori își poate permite sau care ar trebui să fie salariul,… Pe baza bugetelor, a numărului de elevi și în funcție de zonă, școlilee pot primi sprijin pentru a compensa anumite aspecte.

Învățământul vocațional

Oana Voicu: Care este echilibrul dintre învățământul vocațional și cel general în Suedia?

Therese Hydén: Este o opțuine doar după terminarea liceului, așa că la nivelul gimnaziului există posibilitatea de a alege o pregătire mai tehnică, precum mecanica sau alimentația publică. Studentul se antrenează doi ani și apoi primește o diplomă de bază care îi permite să aplice pentru o serie de locuri de muncă. De fapt, în Suedia, ca și în România, există puțini oameni care s-au pregătit efectiv ca electricieni, instalatori, bucătari sau educatori. Au nevoie de o diplomă sau un certificat care să ateste că s-au pregătit în domeniul respectiv. Îngrijirea copiilor de exemplu, necesită pregătire pedagogică, ar trebui să știm despre copii și despre acțiunile care trebuie luate în anumite situații sau la ce reacții ne putem aștepta de la un copil. Ai nevoie de ceva pregătire și cunoștințe, iar instruirea ar fi axată pe latura practică a lucrurilor și nu atât de teorie. În Suedia, cu siguranță, acest tip de muncă continuă să fie căutat. În spitale avem nevoie și de personal medical, nu doar de medici. În Suedia există o lipsă și o nevoie continuă de astfel de servicii de bază.

Viitorul educației

Oana Voicu: Ce părere aveți despre viitorul educației?

Therese Hydén: După cum am spus, ca fundament al unei societăți, educația continuă să fie una dintre cele mai importante funcții ale statului. Deci, calitatea educației este esențială pentru ca societatea să poată merge mai departe și să susțină inovația. Le permite oamenilor să-și schimbe drumul prin educație, astfel încât să găsească cea mai bună soliție pentru ei înșiși, dacă pot face ceva care este util pentru ei și pentru societate. Din perspectivă practică, educația va urma aceeași direcție pe care o vedem în societate în general, ceea ce înseamnă că avem mai multe instrumente tehnice și digitale. Cred că ar trebui să continuăm să le privim ca pe niște instrumente, nu sunt educaționale de la sine. Nu este ideal ca copiii să aibă doar cursuri online, dar posibilitatea de școlarizare online poate fi un lucru grozav. Pentru cei care locuiesc într-o zonă îndepărtată și vor să urmeze o materie sau vor să învățe o limbă pentru care nu există profesor sau nu sunt destui elevi pentru a forma o clasă, acestea sunt oportunitățile de învățare online, o șansă suplimentară. Instrumentele digitale pot fi utile pentru oricine are nevoi speciale în formare. Orice handicap poate fi depășit cu ajutorul instrumentelor digitale. Chiar dacă nu poate veni fizic la clasă, un elev sau student ar putea face totuși școala într-un format online. Dacă nu auzi sau nu vezi, poți avea instrumente pentru a face acest lucru. Instrumentele sunt deja disponibile și sunt îmbunătățite în permanentță atât pentru societate, cât și pentru educație. Cred că educația din școli ar trebui să adopte aceste instrumente, dar asta nu înseamnă că nu mai ai nevoie de profesor.

Ceea ce vor avea nevoie profesorii, este să fie comod și să aibă suficiente cunoștințe despre instrumentele digitale. Utilizarea instrumentelor digitale a avut cel mai mare succes atunci când profesorii au știut să le folosească.

Creativitatea în clasă este încurajată

Oana Voicu: Ce ați dori să adăugați despre sistemul național de învățământ din Suedia?

Therese Hydén: Sistemul educațional suedez, ca model, se bazează mult mai mult pe cooperarea între elevi și între elevi și profesori. Elevii sunt încurajați să-și folosească creativitatea în clasă, adică să-și folosească propriile idei, să le exprime, să vorbească despre ele și să le exploreze împreună în clasă. Chiar dacă la sfârșitul zilei poate au încercat ceva dar nu a funcționat, e ok! Vor învăța din asta. Cooperarea și capacitatea de a lucra împreună este lucrul important. Este în relulă să avem o discuții între elevi și profesori, să punem lămuri diferite lucruri. Învățarea din greșeli este încurajată. Este foarte util să afle de ce au greșit, cum o pot îmbunătăți. Procesul educațional se concentrează pe învățarea din greșeli, însă fără pedepse pentru greșeli, aceasta este modalitata pozitivă de a învăța lucruri.

Munca în echipă, respect și securitate în școala suedeză

Calitatea și incluziunea în clasă sunt alte puncte forte ale educației din Suedia. Asta nu înseamnă că nu există bullying în școlile suedeze. Aceste lucruri se vor întâmpla, ceea ce este rău, desigur. Indiferent de unde vii sau ce dizabilitate ai, toată lumea ar trebui respectată. Opiniile trebuie respectate, e ok sa ai o discuție, dar până la urmă ești respectat ca individ. Asta creează și o bază în securitate. Dacă te simți în siguranță, este mai ușor să lucrezi cu ceilalți și să împărtășești idei cu ei. Deci munca în echipă este, de asemenea, o bază a sistemului școlar suedez.

Activități extrașcolare

Oana Voicu: Sunt activitățile extrașcolare populare în Suedia?

Therese Hydén: Până la 12 ani, părinții vă pot înscrie copiii într-un tip de activitate de grădiniță după școală pentru o mică taxă. Ar avea acces la orice, de la jucării la unele activități în aer liber. În plus, familiile își pot înscrie copiii la tot felul de activități sportive. Acestea erau gratuite sau contra unui cost redus, deoarece erau organizate de cluburile sportive locale. Practic, ideea este ca și părinții să participe și fie ei, fie elevii mai mari să fie formatori pentru cei mici. Este un sistem care se autosusține, deoarece părinții și copiii mai mari îi antrenează și îi supraveghează pe cei mai mici. În aceste zile există și organizații specializate care gestionează diferite tipuri de activități sportive contra unei taxe mai mari. Există și instituții numite școli culturale, unde părintele plătește o sumă mică de bani, iar copiii pot învăța să cânte la un instrument sau să participe la cursuri de actorie. Ideea este că activitățile sportive și culturale nu ar trebui să fie costisitoare și să fie disponibile pentru toată lumea.

Lecțiile private nu sunt atât de populare în Suedia ca în România

Therese Hydén: Vor exista întotdeauna familii care ar plăti suplimentar pentru îndrumare. În comparație cu situația de aici din România, în Suedia aceste lecții private nu se fac la același nivel, deoarece școala este capabilă să ofere un nivel de bază de educație. Părinții nu ar trebui să plătească în plus pentru ca elevii să poată promova examenele normale. Desigur, pot exista situații excepționale și părinții să decida că rezultatele ar trebui să fie mai bune urmând cursuri suplimentare, dar ideea este că școlile ar trebui să ofere cunoștințe de calitate suficiente pentru ca toată lumea să poată promova examenele generale. Elevii termină școala cu o notă și apoi se înscriu la universitate. Desigur, nota lor poate varia și poate restricționa alegerea instituției unde vor continua educația.

Studenti internationali

Oana Voicu: Suedia oferă burse pentru studenții străini?

Therese Hydén: Universitățile suedeze sunt deschise și gratuite studenților din UE. Universitățile oferă tot mai multe cursuri în limba engleză, majoritatea fiind în cadrul programelor de master. Altfel preadarea în suedeză, este desigur o barieră pentru cineva din altă țară. Dacă vii dintr-o țară din afara Uniunii Europene trebuie să plătești o taxă și poate fi destul de scumpă, în jur de 1.000 de euro pe semestru, dar totuși mai ieftină decât SUA sau Marea Britanie. Există programe cu burse acordate pentru studenții străini din anumite țări, de exemplu țări din Europa de Est din afara UE, Turcia sau diferite țări africane. Există categorii de burse oferite de Institutului Suedez, dar și universitățile pot să-și pună la punct propria strategie pentru studenții străini.

Studiază în Suedia ca student internațional

Therese Hydén: Pe site-ul numit Studii în Suedia puteți găsi informații despre învățământul superior din Suedia. Unele dintre informații sunt lucruri practice pentru studenții care vin din afară, cum ar fi obținerea vizei sau experiențele studenților în Suedia, pe lângă studii. Străinii pot vedea ce fel de experiență pot avea în Suedia. Am observat că studenții internaționali care se întorc de la studii în Suedia spun că au acumulat multe cunoștințe practice și experiențe valoroase. Ei vorbesc despre egalitate și despre un stil de viață diferit când se întorc.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp